La oss tenke nytt

WOOF er på et oppdrag for å finne ut hva som forårsaker misnøye, slik at vi kan endre det

Som WOOF-lærer forbedrer du ikke bare trivselen til din egen klasse. Du blir også med i bevegelsen og hjelper oss alle til å bli mer bevisste på trivselen og mistrivselen på skolene. Sist, men ikke minst, hvordan vi kan jobbe for å bryte mønstrene som gjør at elever mistrives.
Er du klar for å bli en av de kule WOOF-lærerne og UNICORN-skolene som bryter ny mark i jakten på mer trivsel?

Begynn din WOOF-reise

Lærerbevegelsen har allerede startet 🐶

975

WOOFskoler

Nå vet vi at:

Så snart du sier WOOF blir du med i «WOOF-bevegelsen». Hvis du har enda mer ambassadørskap i deg: tips andre lærere!

Du kan også invitere ALLE dine venner og kolleger til å følge WOOF på Facebook

Hva vi holder på med...

Elever er forskjellige, klasser er forskjellige og lærere er forskjellige. Derfor er det heller ikke én metode eller én teori som passer alle klasser. WOOF er et verktøy for å støtte deg på skolen og i klassen gjennom å inkludere WOOFs kurs og aktiviteter.
Selv om WOOF ikke stammer fra én spesifikk teori, er det fortsatt en rekke ting vi fokuserer på. Du kan lese om dem nedenfor

Stemmen til elevene

Vi har fokus på å lytte til elevene og involvere elevene aktivt i arbeidet med trivsel og klassefellesskap. Når innsatsen tar utgangspunkt i elevenes innspill, blir fokuset det som betyr noe for elevene, og arbeidet for et bedre klassemiljø blir relevant for dem. Det er vår erfaring (som er støttet opp av forskning) at når elevene får medbestemmelse i forhold til klassemiljøet, tar de mer eierskap og mer ansvar, og innsatsen fungerer bedre. Når elevene er involvert i miljøarbeidet, får de samtidig erfaring med å ta vare på sin egen og klassens trivsel og styrker egen tillit til å kunne ta ansvar i eget liv.

Vi har fokus på å lytte til elevene og involvere elevene aktivt i arbeidet med trivsel og klassefellesskapet. Når innsatsen tar utgangspunkt i elevenes innspill, tar de opp det som betyr noe for elevene, og trivselsarbeidet blir relevant for elevene. Det er vår erfaring (som er støttet opp av forskning) at når elevene er medskapere i klassens trivselsarbeid, tar de mer eierskap og mer ansvar, og innsatsen fungerer bedre. Når elevene er involvert i trivselsarbeid, får de samtidig erfaring med å ta vare på sin egen og klassens trivsel og styrker egen tillit til å kunne ta ansvar i eget liv.

Gode klassefellesskap og felles ansvar for hverandre

Elevene velger ikke klasse selv, men følelsen av samhold og fellesskap er noe av det viktigste for om elevene trives på skolen. Forskning viser videre at sterke og inkluderende klassefellesskap forebygger og reduserer mobbing og utrygghet på skolen. Hos WOOF er fellesskapet i sentrum og studentene er helt anonyme. Når man jobber med fellesskapet som utgangspunkt, tar det fokuset fra den enkelte elev og gjør klassens trivsel til et felles prosjekt, hvor klassen hjelper hverandre slik at alle har det bra i klassen.

Lek og motivasjon

Det å skape et godt skolemiljø skal ideelt sett være både morsomt og motiverende. Når det er gøy, inviterer det flere til å ta del i fellesskapet, det fjerner fokus fra "feil", og det skaper noe positivt å samles om. Samtidig blir trivselsarbeidet også mye enklere og morsommere for lærerne og pedagogene når elevene synes det er gøy.

Strukturert tilnærming

Det er mye som skjer på skolen og noen ganger faller initiativ og innsats mellom stolene eller blir ikke fulgt opp. Vi har fokus på å lage verktøy som gjør det lettere å gjøre en strukturert innsats, hvor det blir lett å ha et tydelig fokus og enkelt å jevnlig følge opp tiltakene som settes i gang – både når arbeidet er forebyggende eller om det er "brannslukking".

Samarbeid og felles retning

For å utvikle ett godt klassefellesskap er det viktig at de voksne rundt klassen har en felles retning i miljøarbeidet. Men i en travel hverdag er det vanskelig å koordinere og holde felles fokus.
I WOOF har vi fokus på å lage verktøy som gjør det enkelt å samarbeide og finne felles grunnlag for klassens og skolens arbeid for bedre trivsel slik at lærerteam lettere kan lykkes og å støtte hverandre i dette arbeidet.

Data som faktisk hjelper

På skolen betyr "måling " og «data» ofte mer arbeid som egentlig ikke hjelper i timen. Det er synd, for data kan gjøre mye – vel å merke når det er de riktige dataene, og de presenteres enkelt og gir muligheter til å handle på det.
Hos WOOF tror vi at data hjelper, engasjerer og motiverer. Data skal ikke gi ekstra arbeid, men bidra til å se begynnende mistrivsel tidlig, gi innsikt, slik at man vet hvor og hvordan man kan gripe inn og skape endring. Noe som er motiverende når man kan se at man lykkes både i timen og på skolen.
Samtidig gjør data oss stadig smartere – slik at vi kan lære mer om hva som skaper, gjør og påvirker barn og unge som mistrives, og hvordan vi kan bryte med de negative mønstrene.